Ayua • Upvote 0 • Downvote 0

Lima jenis tanaman hiasan dan cara merawatnya di rumah

Tumbuhan hiasan umumnya dipamerkan di sekitar rumah. Rumah bukan hanya tempat tinggal. Rumah itu mesti dijaga dan dihiasi dengan pelbagai hiasan agar mereka yang tinggal di sana merasa selesa. Keindahan dan kebersihan rumah adalah sebab seseorang merasa selesa di rumah.


Anda boleh menghias rumah dengan memilih beberapa hiasan kegemaran. Ada yang suka batu kristal, ukiran kayu dan lukisan pemandangan semula jadi. Tidak jarang sebilangan orang suka menanam pelbagai jenis bunga dan tanaman. dan tanaman rumah adalah cadangan terbaik untuk menanam dan menghias di rumah. Terutama semasa pandemi Covid-19, ketika ini banyak orang tidak banyak melakukan aktiviti di luar rumah.


Jenis tumbuhan hiasan yang sesuai untuk ditanam di rumah

Terdapat banyak faedah ketika memutuskan untuk menanam tanaman hiasan. Salah satunya ialah mendapatkan udara segar agar badan kita lebih selesa di rumah. Beberapa jenis tanaman hiasan di bawah boleh menjadi pilihan terbaik agar anda mendapat kesegaran dan keindahan di rumah.


Bonsai

bonsai plant
Source: pixabay kian2018

Tumbuhan hiasan bonsai sebenarnya berasal dari Jepun. Oleh pakar tanaman, Bonsai dibuat lebih kerdil. Walau bagaimanapun, di sini terletak keunikannya. Ia mempunyai batang dengan lekukan yang indah. Begitu juga pada daun. Ia sesuai untuk menghias kediaman anda.


Sansevieria

sansevieria plant
Source: pixabay KatiaMaglogianni

Sansevieria adalah tumbuhan yang paling kerap dijaga. Bukan tanpa sebab, Sansevieria adalah tanaman hiasan yang cukup mudah dijaga. Daunnya lebar, memanjang dan meruncing di hujungnya, menjadikan tanaman ini sangat digemari oleh ibu. Di Indonesia, Sansevieria dikenal sebagai tanaman lidah mertua.


Kaktus

cactus plant
Source: pixabay StockSnap

Kaktus itu sendiri sebenarnya adalah tumbuhan yang biasanya tumbuh di padang pasir. Menariknya, kaktus sama dengan tanaman yang tidak memerlukan air. Walau bagaimanapun, anda masih perlu menyiram sekali-sekala. Terdapat pelbagai jenis kaktus mini yang sangat cantik. Anda boleh meletakkannya walaupun di dalam rumah.


Epipremnum Aureum

Epipremnum aureum plant
Source: pixabay sweetlouise

Tumbuhan hiasan jenis ini tidak kurang menarik. Anda boleh meletakkannya di dalam atau di luar rumah. Pastikan semasa anda menjaganya, anda menjumpai media tanam yang tepat untuk pertumbuhan dan perkembangan.


Anthurium

anthurium plant
Source: pixabay _Alicja_

Tumbuhan hiasan ini sememangnya menjadi viral. Walaupun hanya terdiri dari sekumpulan daun, ia dapat memberikan keindahan. Tumbuhan ini sangat terkenal sebagai gelombang cinta. Teknik khas diperlukan agar gelombang tanaman cinta dapat tumbuh dengan baik dan tidak mudah layu.


Petua merawat Tanaman Hiasan di rumah

Memilih tanaman hiasan sebagai hiasan rumah sememangnya merupakan keputusan yang baik. Bagi anda yang suka aktiviti menanam, aktiviti ini akan sangat menyeronokkan. Kerana menjaga tanaman hiasan juga memerlukan petua agar tanaman tidak cepat layu. Berikut adalah beberapa petua untuk merawat tanaman.


Beri air secukupnya

Pastikan anda menyiram tanaman secara berkala. Senang mengetahui kandungan air yang diperlukan tumbuhan setiap hari mengikut jenis dan saiz tanaman. Sudah tentu ini akan membantu menjadikan tanaman lebih subur.


Pastikan tanaman terkena cahaya matahari

Selain air, cahaya matahari yang mencukupi sangat baik untuk pertumbuhan tanaman hiasan. Anda boleh menyesuaikan kedudukan tanaman agar sesuai dengan bekalan cahaya matahari supaya proses fotosintesis berjalan dengan baik. Ini akan sangat membantu proses pertumbuhan tanaman hiasan.


Memberi Baja yang Betul

Petua terakhir adalah menggunakan baja yang betul. Elakkan menggunakan baja yang mengandungi bahan kimia. bahan kimia cenderung menghalang tumbuh-tumbuhan tumbuh secara semula jadi dan mudah layu.


Saya mengakhiri perbincangan dalam artikel ini. Semoga petua yang diberikan di atas dapat membantu pembaca yang mencari kaedah untuk menanam tanaman hiasan di rumah. sampai jumpa di artikel seterusnya. Terima kasih.

Share thread ini ke sosial media
Anda harus sudah login untuk berkomentar di thread ini